Praha v příštím století (RECENZE)

17.02.2021

Futurum, prvotina mladičké české autorky Petry Podolové, nás zavádí do Prahy za sto let. S jakými problémy se hrdinové musí potýkat? Jak moc se Praha změnila?

Vzhled knihy

Jedná se o knihu silnější, avšak ne tak tlustou, aby čtenáře děsila. Text je vytištěn poměrně velkými písmenky.

Na obálce vidíme Národní muzeum, kolem něhož jsou ruiny, a blíží se k němu několik postav. Kniha má světle fialovou předsádku.

O autorce

Petra Podolová se narodila roku 2000 na Zlínsku a ráda by směřovala své kroky ke studiu psychologie. Stala se vítězkou Hvězda inkoustu, soutěže pro mladé talenty, kterou pořádá nakladatelství Fragment.

Futurum (2020) je její prvotinou a vyšlo právě v nakladatelství Fragment.

Děj knihy

Kniha Futurum nás přivádí do Prahy za sto let. Tato Praha je jiná, bez řeky, blahodárných vod a tím pádem také mezi Pražany, kteří si zoufale shánějí potravu a snaží se často najít své štěstí v hospodě U Fleků, kde ale mnohem častěji prohrají i poslední zbytky svobody. V Praze také řádí gangy a tak se na území hlavního města odehrávají nejrůznější bitvy. Pak jsou tu také historky o Zavltavských, tedy obyvatel vrchu Petřín a také Malé strany. Petřínští i Malostranští žijí v podzemí a na druhém břehu koryta Vltavy se vypráví, že unášejí mrtvé, aby je na svých územích přetvořili v někoho jiného...

A to se stane i Dany, jedné z hlavních hrdinek, která se probouzí na Petříně. Několik osob ji podrobuje výzkumu a Dany se děsí dne, kdy bude přetvořena na hybrida. Zároveň prozkoumává útroby vrchu a luští hádanky, které jí zadávají Petřínští vědci.

Setkáváme se také s Damem, který stále trpí výčitkami, že Dany nechal v kritické chvíli samotnou. Zároveň se také snaží přijít na podstatu problému a svou Dany zachránit. Je proto šokován, když se Dany jednoho dne zjeví před ním. Chová se ale zvláštně, jako kdyby jí zůstalo jen málo vzpomínek a ještě méně citu. Proto se Dam s Dany rozhodnou a dělají vše proto, aby Daniny vzpomínky získaly zpět.

Můj názor na knihu

Futurum mě velmi zaujalo svou anotací. Mám ráda dystopické knihy a když jsem viděla, že Futurum je česká kniha s tématem Praha za sto let, věděla jsem, že ji chci číst. Příběh Dama a Dany se mi velmi líbil a já jsem hltala hlavně Daniny kapitoly. Bylo to záhadné a já jsem, jako vždy, chtěla záhadě přijít na kloub. Bavilo mě s Dany luštit hádanky i prozkoumávat Petřín zevnitř. V Damových kapitolách mě velmi zaujaly odkazy na pražská místa a gangy s nimi spojenými. Byli tu Nuselští, kteří se tak nějak drželi při sobě a zároveň dost izolovaně (což mezi námi podle mého dělají i dnes), Letenští i Vyšehrad coby neutrální území. Malá Strana mě také velmi bavila, i když za mě dostala velmi málo prostoru. Knížka se mi četla velmi dobře, příběh má spád a celkově vás chytí za srdce. Zároveň vás neuvěřitelně překvapí, ze zápletky mi vyloženě spadla brada. Moment překvapení však netrvá dlouho, i tak je potřeba se ze všeho vymotat. Podaří se to Damovi?

Hodnocení

Knížka má jistě mezery a místy by člověk rád viděl větší propracovanost. Pro mě to většinou byly souvislosti, které mi k daným místům chyběly. Jazykově je také ještě na čem pracovat, některá slova do kontextu vět úplně neseděla. Naopak námět a vykreslení Prahy za sto let od dneška však stojí za to a já jsem si čtení neuvěřitelně užila. Navíc vzhledem k mládí autorky jsem opravdu velmi mile potěšena. Zdá se, že Petra Podolová má velký potenciál a já se moc těším na její další knížky a literární vývoj. Knihu Futurum hodnotím třemi a půl hvězdičkami z pěti.

Za knihu na recenzi děkuji Albatrosmedia a Fragment.

Nakladatelství - Albatros - Fragment

Autor - Petra Podolová