Jestřábe, vypravuj nám znovu! - Hoši od Bobří řeky (sběratelská edice) - RECENZE

12.12.2020

Zatímco v prvním dílo této recenzní série jsme se podívali blíže na nové vydání s ilustrací Ester Kuchynkové, tentokrát si vezmeme na paškál sice ten stejný titul, ale v původní podobě. A s mnoha, mnoha bonusy navíc.

Koho by náhodou minula původní recenze, kde rozebírám kresbu, příběh a celkový dopad Foglarových děl na současnou generaci, může tak učinit ZDE. Myslím, že jsem tam řekl vše podstatné a tedy se tím dnes nebudu zabývat. Popravdě, dnešní hodnocení bude oproti těm minulým dosti krátké, neboť se vlastně podíváme jen na původní ilustraci a zhodnotím přidané bonusy, obsažené přímo na stránkách knihy.

Inu, pojďme se zahloubat do historie, konkrétně do roku 1937.

V tomto roce totiž pod nakladatelstvím Jan Kobes vyšlo první knižní vydání Hochů v téměř stejné podobě, jakou můžeme dnes pořídit skrze sběratelské vydání Albatrosu. Tady mám hned jednu výtku. Většina původního textu zůstala stejná, jako v originále, nicméně byly zde upraven pravopis (interpunkce, velká písmena a skloňování přídavných jmen) podle pravidel z roku 1993. Já osobně bych ponechal původní text takový, jaký je, hlavně kvůli autentičnosti, nicméně na druhé straně chápu důvod takových úprav a ač s přimhouřením oka, jsem ochoten tyto změny přijmout.

Tímto bych tedy ponechal textovou stránku za uzavřenou a můžeme se vrhnout na ilustrace a bonusy.

Určitě se mnou budete souhlasit když povím, že Zdeněk Burian (malíř, ilustrátor a vášní paleontolog) patří nejen k legendám svého odvětví, ale také svým ryzím umem dokázal naprosto výtečně doplnit Foglarův odkaz. Proto kupříkladu v původní recenzi nenajdete srovnání této a nové ilustrace, neboť jak sami musíte uznat, nejde to. A hned dodávám, že v případě tohoto titulu už nejspíše Burianovo dílo nikdo překonat nedokáže.

Nepíšu to z důvodu žádné nostalgie, nebo nadržování, neboť já osobně vyrostl na zpracováních jiného nakladatelství a k původním dílům jsem se dostal prakticky až velmi nedávno. Tady jde zkrátka o to, že ZB je přirozený talent na zachycení podobných příběhů a ne nadarmo ilustroval české verze verneovek, mayovek a dalších dobrodružných knih, určených pro odvážné, vášnivé a zvídavé chlapce. Těch titulů je mimochodem několik stovek.

Burianova kresba se pyšní nádhernou barvou, citem pro detail a až jakousi zvláštní fotorealističností. Svoji část úspěchu na tom jistě sehrála použitá barva, tzv. kvaš, což jsou vodové barvy smíchané s dalšími látkami. Výsledná malba je sytější a hustší, což lze u jeho díla znatelně rozpoznat.

Zkrátka a jednoduše řečeno, ZB se povedlo nejen příběh, ale i samotné protagonisty, zachytit v určitých momentech tak realisticky a uvěřitelně, že to celý příběh a poselství posunuje na mnohem vyšší úroveň. Co je v tomhle případě opravdu veliká škoda je fakt, že se všechny kresby nedochovaly v takové kvalitě, aby mohly být otisknuty ve větším formátu, tedy v knize naleznete jen pár z nich jakožto celostránkovou ilustraci. Není ale třeba zoufat, zbytek ilustrací je v bonusové části, jen v menším formátu.

Ke kresbě ještě na závěr povím, že knihou je prostoupena doplňující a jednoduchá kresba samotného Foglara, jež doplňovala i text, který vycházel v r. 1934 v časopisu Slovíčko. Je skvělé, že i tento doplněk se dostal do sběratelského vydání. Ještě aby ne.

Bonus

Bonusový materiál se tentokrát neukrývá na přiloženém sešitu, vloženém do knihy, ale v ní samotné, a to hned na několika stránkách. A tady je to snad zatím nejzajímavější počin. Seznámíte se s historií knihy jak ve slovní, tak i obrazové formě, což znamená, že se můžete pokochat obálkami zahraničních výtisků Hochů, najdete zde dokonce i verzi v esperantu.

Taktéž zde naleznete již zmíněné původní ilustrace Z. Buriana, seznam oprav v textu (což velmi cením) a možná to nejlepší, pár původních rukopisů a nepoužitých složek příběhu.

Oproti sešitovým doplňkům ostatních titulů jde tedy o posun vpřed a doufám, že podobných bude více, neboť aspoň já osobně mám rád doplňky, ve kterých lze vidět směr autorova uvažování a postupnou práci, o které vím, že dopadne skvěle.

Hodnocení

Dlouho jsem nad tímto verdiktem rozhodoval, ale mohu svědomitě říct, že pokud by vyšlo pouze toto sběratelské vydání, jakožto výkop nové re-edice, pak bych se vůbec nezlobil a stačilo by mi to. Ne, že by verze s ilustrací E. Kuchynkové nebylo svým způsobem inovativní a chápu, že v nové edici jde taktéž o jakousi myšlenku podpory nových umělců, ovšem pak mělo zůstat pouze u toho. Kdybych si mohl vybírat mezi oběma verzemi, pak si jednoznačně vyberu tuto a Ester dám na starost jiný titul.

Dost už ale srovnání. Sběratelská verze Hochů je v mnoha ohledech skvělá záležitost a vzhledem ke svému dodatečnému obsahu a minimálnímu zásahu do původního textu si méně než 95% nezaslouží. Těch pár procent přidám ve chvíli, kdy dostanu úplně originální verzi. Jinak se v případě Foglarových obdivovatelů jedná o nutnou koupi (pokud již samozřejmě nevlastní původní verzi).

Nakladatelství - Albatros

Ilustrace - Zdeněk Burian

Rok vydání - 1937/2019